söndag 6 februari 2011

Kombinera 3 träningar i veckan med massa proteiner och vitaminer..

Detta inlägg är tillägnat träning, proteiner och vitaminer.

Jag var lite fundersam till att börja träna förra året, jag hade inte tid, jag var väldigt stressad då jag hade fullt upp på jobbet och när man väl hade en ledig timme någon gång var man tvungen att göra andra saker, som t.ex släkt träffar, släkt kalas och allt som hör till ordet släkt.

Detta tog på mig rejält och vid Maj 2010 hade jag knappast ork att gå till jobbet, jag kunde inte resa mig ur sängen på morgonana och var allmänt trött.
Jag hade dragit på mig massa sjukdommar också, t.ex stressen och migränen.

Jag klarade inte en dag mer, utan ringde upp jobbet och förklarade situationen och sjuk anmälde mig.
Men under denna period så läste jag lite artiklar på internet om träning och kost, och varför det är bra och hur man ska träna och allt sånt där.
Jag stack genast ner till det lokala gymmet och körde ett pass, jag kan verkligen inte beskriva känslan den natten som jag sov...Jag tror inte jag har sovit så gott på flera månader om jag tänker tillbaka.

Detta var förstås väldigt enkelt att göra, sjukanmäla sig och träna...men snart var jag tvungen att börja jobba igen.
Då hyrde jag in en barnvakt då och då så jag kunde få tid till träningen istället för att vara hemma varje kväll, och detta gav en positiv effekt.

Sakta men säkert mådde jag bättre, jag kunde hantera stressen på ett enklare sätt, migränen var borta, men jag kände att jag ändå mådde dåligt.
Anledningen var att jag inte åt tillräckligt med proteiner och vitaminer.

Proteiner behöver vi för att bygga upp muskler och bygga upp förstört material.
Vitaminer behöver vi för att driva kroppens olika celler så att allting fungerar som det ska, och jag kan minnas att jag snackade med en Kost expert på gymmet, han tipsa mig om lite protein drycker och att jag skulle börja äta mera frukter osv...och det där, kan jag säga, det gav en grym effekt!

Så jag tänkte snart att jag var en elit idrottare av något slag, så jag började kombinera träningen med proteiner och vitaminer, och snart mådde jag helt perfekt!

Men detta var jag tvungen att kämpa mig igenom , jag kunde ju inte hyra in en barnvakt varje dag, så jag sänkte antalet träningar, från 5 träningar i veckan till 3.
Och det funkade galant, nu hinner jag dock inte käka 10 olika frukter varje dag, utan jag gör en frukt sallad då och då, på så sätt får jag in mitt dagliga intag av vitaminer.

För att få mitt dagliga intag av proteiner brukar jag köpa olika protein shakes som jag mixxar själv, och det är både hälsosamt + att jag sparar tid, för vem har tid att äta en stor kött stek varje dag när man jobbar mellan 09-17:00 och ska passa barn, sköta hemmet och träna?

Så ta åt er av dessa tips, snart ska jag kila iväg och köpa frukter, för en fruktsallad står på schemat idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar